The Influence of PHBS and CTPS Education on Increasing Student Knowledge at SD Negeri 04 Air Hitam Village, Datuk Lima Puluh District

Authors

  • Rapotan Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rifa Annisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fauziah Handoko Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Andwina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Lydia Paramitha Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Eca Witriani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Oktafera Halmi Qur-ani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Revail Refiana Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32815/jpm.v6i2.2802

Keywords:

CTPS, Elementary School, Health Education, PHBSK, Student Knowledge

Abstract

Purpose: This study aims to increase knowledge and awareness of clean and healthy living behavior (PHBS) and handwashing with soap (CTPS) in fourth grade students at SD Negeri 04 Air Hitam Village, Batubara Regency through interactive and participatory educational activities.

Method: The method used was a quantitative pre-experimental study with a one-group pre-test and post-test design involving 49 fourth-grade students. Educational activities included interactive lectures, discussions, CTPS practice simulations using songs, illustrative images, and educational games tailored to the children's characteristics.

Practical Applications: The results showed a significant increase in the average knowledge score from 6.35 to 8.12, as well as an increase in the proportion of students with good knowledge from 61.2% to 91.8%. Furthermore, students demonstrated high enthusiasm and a temporary change in attitudes toward handwashing practices. Teachers responded positively and stated the need for similar, ongoing activities to support the formation of healthy habits. Challenges to implementation included limited handwashing facilities, crowded classrooms, and limited time.

Conclusion: This study emphasizes the importance of a holistic approach involving teachers, parents, and facility management so that the implementation of PHBS and CTPS can be sustainable and have a real impact on behavioral changes in the school environment.

References

Anggraeni, R., Feisha, A. L., Muflihah, T., Muthmainnah, F., Syaifuddin, M. A. R., Aulyah, W. S. N., ... & Rachmat, M. (2022). Edukasi perilaku hidup bersih dan sehat untuk meningkatkan pengetahuan murid sekolah dasar. PROMOTIF: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 65-75.

Direktorat Sekolah Dasar. (2021). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat di Sekolah Untuk Penyelenggaraan Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Elvira, F., Panadia, Z. F., Veronica, S., & Herdiansyah, D. (2021). Penyuluhan Cuci Tangan Pakai Sabun (CTPS) dan Pemberian Vitamin Untuk Anak-Anak. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 4(1), 234–239. https://www.unicef.org/indonesia/sites/unicef.org.indonesia/files/2020-05/Panduan-Praktis-untuk-Pelaku-Bisnis-dalam-mendukung-WASH-2020.pdf

Irham, A. M., Nabila, A. A., Rahmi, A. A., Aliyyah, A. F., Azzahra, A., & Pane, A. (2023). Pengaruh Penyuluhan CTPS terhadap Peningkatan Pengetahuan Siswa Sekolah Dasar di Kelurahan Sei Mati Medan Labuhan. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(2), 1653-1658.

Junaiddin, J., R, A., A, A., Etnis, B. R., Arianto, M. F., Lerebulan, E. F., & Marasabessy, H. (2024). Penerapan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Dalam Upaya Pencegahan Kecacingan Pada Anak-Anak di SD YPK Elim Malanu Kota Sorong. Idea Pengabdian Masyarakat, 4(02), 100–104. https://doi.org/10.53690/ipm.v2i02.242

M Teguh Saefuddin1, Tia Norma Wulan2, S. dan D. E. J., & 1, 2, 3, 4Universitas Sultan Ageung Tirtayasa. (2023). 1 . تفت نغد .لاله لوسر يهيساغم بدا تنيءاكرب غي يلقن ليلد وتاس خابمم .2 نيراه نفوديهك لماد لاله لوسر يهيساغم بدا 3 يسلاوميس نكنوكلام . لوتب نغد زيءوك نلاءوس 4 باوجنم. Teknik Pengumpulan Data Kuantitatif Dan Kualitatif Pada Metode Penelitian, 2(6), 784–808.

Muhani, N., Febriani, C. A., Yanti, D. E., Rahmah, A., Rafika, E., Sari, F. A., Yusuf, G. G., Rudi, R. O., & Pratiwi, Y. A. (2022). Penyuluhan penerapan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) tatanan sekolah di SDN 01 Langkapura. Jurnal Loyalitas Sosial, 4(1), 27–38.

Natsir, M. F. (2020). Tangan 2. Jurnal Kesehatan Lingkungan, 1(2), 1–9. http://journal.unhas.ac.id/index.php/jnik/article/view/5977

Nugroho, T., & Rosidah, S. (2020). Pengaruh pendidikan kesehatan dengan media audio visual terhadap pengetahuan cuci tangan pakai sabun pada anak SD kelas 2. Healthy Journal, 8(1), 41-48.

Parasyanti, N. K. V., Yanti, N. L. G. P., & Mastini, I. G. A. A. P. (2020). Pendidikan kesehatan cuci tangan pakai sabun dengan video terhadap kemampuan cuci tangan pada siswa SD. Jurnal Akademika Baiturrahim Jambi, 9(1), 122-130.

Prihastini, L., Yulianto, B., Prasetyo, A., & Sujangi. (2024). Penyuluhan Pola Hidup Bersih dan Sehat Melalui Kegiatan CTPS. APMa Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 87–93. https://doi.org/10.47575/apma.v4i2.648

Puteri, A. D., & Yuristin, D. (2021). Penyuluhan Kesehatan Mengenai Perilaku Hiidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Pada Anak Usia Sekolah Di Desa Binuang Kecamatan Bangkinang. COVIT (Community Service of Health), 1(1), 1–5. https://doi.org/10.31004/covit.v1i1.1967

Rahmadina, S. A., Lala, H., & Halis, F. (2023). Promosi Kesehatan Pada Anak Sekolah Dasar Dalam Peningkatan Pengetahuan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs ) Di Sd Al- Irsyad Kota Batu. Jurnal Pendidikan Kesehatan, 12(2), 91. https://doi.org/10.31290/jpk.v12i2.3978

Salsabila, A. A., Lala, H., & Suharno, B. (2022). Pengaruh Edukasi Kesehatan Phbs Di Sekolah Terhadap Peningkatan Pengetahuan Siswa Kelas 3 Sd. Jurnal Informasi Kesehatan Indonesia (JIKI), 8(2), 157. https://doi.org/10.31290/jiki.v8i2.3355

Siti Aminah, Huliatunisa, Y., & Magdalena, I. (2021). Usaha kesehatan sekolah (UKS) untuk meningkatkan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) siswa sekolah dasar. Jurnal JKFT, 6(1), 18–28.

Situmeang, I. R., Tobing, J., Simanjuntak, M., Tobing, P., & Hutagalung, S. B. (2024). Penyuluhan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS). Ikra-Ith Abdimas, 8(2), 240–243.

Additional Files

Published

2025-11-16

How to Cite

Hasibuan, R., Annisa, R., Handoko, F., Andwina, Paramitha, L., Witriani, E., … Refiana, R. (2025). The Influence of PHBS and CTPS Education on Increasing Student Knowledge at SD Negeri 04 Air Hitam Village, Datuk Lima Puluh District. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 601–607. https://doi.org/10.32815/jpm.v6i2.2802

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.