The Empowerment of Underprivileged Families of Mr. Ahmad Suki

Authors

  • Nurhaliza Rosa Universitas Muhammadiyah Prof Dr Hamka
  • Pipit Ariyanti Universitas Muhammadiyah Prof Dr Hamka
  • Nadia Safitri Universitas Muhammadiyah Prof Dr Hamka

DOI:

https://doi.org/10.32815/jpm.v5i2.1536

Keywords:

Entrepreneurship Training, Economic Empowerment, Underprivileged Communities

Abstract

Purpose: This program aims to empower underprivileged families in Pelangi Village, particularly Mr. Ahmad Suki’s family, by enhancing their knowledge and skills to achieve economic independence through entrepreneurship.
Method: The program includes entrepreneurship training focused on motivation, business planning, record-keeping, and profit-loss analysis. Sales of food products like geprek chicken, risol, and basreng were used as part of the practical training. Interviews with Mr. Ahmad Suki’s family guided the program’s development.
Practical Applications: The skills learned can be applied to small business ventures, helping underprivileged communities achieve financial independence through sustainable entrepreneurship.
Conclusion: The program was successful due to continuous support and collaboration, empowering the community by equipping them with essential business skills for economic improvement.

References

Agustiani, M., Fajari, M. R., Sandi, M. K., Hasanah, F. A., & Fadzrina, N. (2021). Peranan Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat Di Masa Pandemi. Jurnal PADMA: Pengabdian Dharma Masyarakat, 1(3). https://doi.org/10.32493/jpdm.v1i3.11437

Amri, S., Huda, N. ’, & Sy, F. (2019, February 18). Analisis Pengaruh Tenaga Kerja, Kemiskinan Dan Investasi Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Kota Padang. https://www.semanticscholar.org/paper/Analisis-Pengaruh-Tenaga-Kerja%2c-Kemiskinan-Dan-Di-Amri-Huda/b8661361332a8b181965c56d57de2eae2cd9c527

Anwar Us, K., & Sohiron, S. (2020). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Revolusi Modern Di Indonesia. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 9–17. https://doi.org/10.38035/jmpis.v1i1.119

BPS Jakarta Utara. (2022, July 20). Profil Kemiskinan DKI Jakarta Maret 2022. https://jakutkota.bps.go.id/id/pressrelease/2022/07/20/260/the-jakartas-poverty-rate--march-2022.html

Fajri, M. D., Amirullah, A., Haqien, D., Aqsal, M., & Firdaus, N. C. (2022). Pelatihan Kemandirian Ekonomi Terhadap Keluarga Dhuafa Di Desa Cibarusah Melalui Mata Kuliah Kemuhammadiyahan. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 249. https://doi.org/10.31764/jpmb.v6i1.7294

Febrianty. (2021, December 2). Definisi dan jenis manajemen wakaf. https://doi.org/10.31219/osf.io/h8gd7

Imbarsyah, S. J., Salsa Silva Zahra, Riska Nabilah, & Mulkan Habibi. (2024). Program Pemberdayaan Ekonomi Keluarga Dhuafa Ibu Citra Warga Sawangan Depok Melalui Pengembangan Usaha Takoyaki. Mengabdi : Jurnal Hasil Kegiatan Bersama Masyarakat, 2(4), 39–47. https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i4.774

Khusaini, A. (2018, May 7). Peran Panti Werdha Mojopahit Mojokerto dalampelaksanaan pembelajaran agama Islam pada lansia. https://www.semanticscholar.org/paper/Peran-Panti-Werdha-Mojopahit-Mojokerto-pembelajaran-Khusaini/0e1e41a5f0fd465bbb24d39da1537d72fcce7e84

Mardhiyah, R. H., Sekar Nurul Fajriyah Aldriani, Febyana Chitta, & Muhamad Rizal Zulfikar. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813

Mul, P., Presentasi, T., Cetak, D. M., Meningka, D., Mutu, T., Pendidikan, P., Hindu, A., Sirna, O. I. W., Dewi, P. E. R., Mutu, J. P., estetika, keterampilan dan rasa, sehat, serta, rohani, jasmani dan, ilmu, perkembangan, Dan, P., sangat, teknologi yang, & dewasa, pesat. (2018). I. Pendahuluan Pendidikan menjadi kebutuhan setiap manusia dan memiliki peranan penting dalam meningkatkan taraf hidup manusia. Itu sebabnya, negara Republik Indonesia (RI) melalui kebijakan pemerintah menjamin pemerataan kesempatan pendidikan melalui program wajib belajar 9 tahun dan peningkatan ku. https://www.semanticscholar.org/paper/I.-Pendahuluan-Pendidikan-menjadi-kebutuhan-setiap-Mul-Presentasi/2015b3b30b6aa7a5459c0ad5d6ecc435c50e2344

Nadawi, S. F. (2024). Optimalisasi Pengelolaan Zakat Sebagai Upaya Dalam Pengentasan Kemiskinan Menurut Yusuf Qardhawi Dan Relefansinya di Indonesia. Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah, 6(2), 250–263. https://doi.org/10.33367//at.v6i2.1501

Ningsih, D. S., Herawati, T., & Sunarti, E. (2023). Pengaruh Tekanan Ekonomi, Dukungan Sosial, dan Strategi Koping terhadap Ketahanan Keluarga Pekerja Informal di Pekanbaru pada saat Pandemi COVID-19. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 12(1), 156–167. https://doi.org/10.23887/jish.v12i1.58110

Rizkillah, R., & Arinda, F. (2023). Pengaruh Tekanan Ekonomi Dan Dukungan Sosial Terhadap Ketahanan Keluarga Narapidana. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 10(01), 1–13. https://doi.org/10.21009/JKKP.101.01

Salsabilah, D., Khesya Amelia, Hasna Wafaa Asysyahiidah, & Mulkan Habibi. (2024). Program Pemberdayaan Untuk Peningkatan Kesejahteraan Ekonomi Keluarga Dhuafa Ibu Titin Kartini. Jurnal Abadimas Adi Buana, 8(01), 77–89. https://doi.org/10.36456/abadimas.v8.i01.a9379

Downloads

Published

2024-11-26

How to Cite

Rosa, N., Ariyanti, P., & Safitri, N. (2024). The Empowerment of Underprivileged Families of Mr. Ahmad Suki. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 476–480. https://doi.org/10.32815/jpm.v5i2.1536