Improving Economic Resilience of Riyadh Batik MSMEs through Utilization of Digital Technology via Shopee Store Account Creation Workshop

  • M. Gadink Nurikhsan Ferdinand Universitas Riau
  • M. Alfaredzi Pranoto Universitas Riau
  • Melita Br Lumban Gaol Universitas Riau
  • Nur Annisa Fitri Universitas Riau
  • Thea Cresensia Putri Universitas Riau
  • Trianovalita Simanungkalit Universitas Riau
  • Rizka Putri Universitas Riau
  • Jesiva Br Togatorop Universitas Riau
  • Rapina Simamora Universitas Riau
  • Sopia Elisabet Universitas Riau
Keywords: Digital Technology, Shopee Store Account, MSMEs

Abstract

Purpose: This research explores the impact of a Shopee store account creation workshop on the economic resilience of Riyadh Batik MSMEs, addressing challenges and opportunities in digital transformation.

Method: Employing a mixed-methods approach, the study combines qualitative observations and interviews with quantitative surveys to assess workshop outcomes and their implications for MSMEs.

Practical Applications: Findings inform stakeholders on empowering MSMEs through digital literacy, expanding market reach via online platforms like Shopee, and fostering sustainable growth in local communities.

Conclusion: The workshop offers a promising strategy for bolstering MSME resilience, highlighting the significance of digital skills development and infrastructure investment for long-term industry sustainability.

References

Arifin, A., Suarning, S., Muliati, M., & Arifin, A. (2023). Efektivitas Penyaluran Zakat Harta pada Usaha Produktif terhadap Peningkatan Pendapatan UMKM di Baznas Polewali Mandar. Eqien - Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 12(04), 396–404. https://doi.org/10.34308/eqien.v12i04.1536

Manik, T., & Rikayana, H. L. (2018). Pemberdayaan Usaha Ekonomi Produktif Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Pesisir Kelurahan Kampung Bugis, Tanjungpinang. Journal of Maritime Empowerment, 1(1), 24–32. https://doi.org/10.31629/jme.v1i1.1061

Nasution, W. S. L., & Nusa, P. (2022). Optimalisasi Peran Digital Di Era Pandemi Covid 19 Dalam Menguatkan UMKM. TRIDHARMADIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Jayakarta, 2(2), 58. https://doi.org/10.52362/tridharmadimas.v2i2.832

Pratama, I., Suria, O., Chandra, A. Y., & Prasetyaningrum, P. T. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Mendukung Perkembangan UMKM (Nyong Group). Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(2), 269–274. https://doi.org/10.52436/1.jpmi.991

Sugiri, D. (2020). Menyelamatkan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah dari Dampak Pandemi Covid-19. Fokus Bisnis : Media Pengkajian Manajemen Dan Akuntansi, 19(1), 76–86. https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v19i1.575

Syairi, K., Khoiri, M., Endarwati, W., & Rosy, M. (2023). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Melalui Penguatan Legalitas Usaha: Di Desa Pagendingan Kecamatan Galis Kabupaten Pamekasan. Jurnal Pustaka Mitra (Pusat Akses Kajian Mengabdi Terhadap Masyarakat), 3(4), 141–144. https://doi.org/10.55382/jurnalpustakamitra.v3i4.381

Tamtama, N. N., & Mustofa, C. H. (2023). Pelatihan Marketing Pengembangan Kelompok Ekonomi Produktif Desa Prima Rahayu Prima. Wasathon Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(04), 73–78. https://doi.org/10.61902/wasathon.v1i04.844

Wulandari, R. I., Prasasti, Y., Arinda Putri, N., & Arief Dharmawan, J. (2023). Pemanfaatan Digital Marketing Untuk Pengembangan Pengenalan Produk Umkm Di Kelurahan Rungkut Menanggal. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sabangka, 2(03), 367–373. https://doi.org/10.62668/sabangka.v2i03.603

Published
2024-05-22
How to Cite
Ferdinand, M. G., Pranoto, M. A., Lumban Gaol, M., Fitri, N., Putri, T., Simanungkalit, T., Putri, R., Togatorop, J., Simamora, R., & Elisabet, S. (2024). Improving Economic Resilience of Riyadh Batik MSMEs through Utilization of Digital Technology via Shopee Store Account Creation Workshop. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 123-129. https://doi.org/10.32815/jpm.v5i1.1267