ANALISIS TINGKAT KINERJA GURU TETAP YAYASAN DAN GURU TIDAK TETAP DI SMK SWASTA SE-KOTA MALANG

  • Lidia Halim Universitas Ma Chung Malang
  • Mochamad Sheisar Firmana Universitas Ma Chung Malang
Keywords: Teacher Performance, Permanent Teacher, Non-Permanent Teacher, Private Vocational High School

Abstract

This study is based on the differences in rights received from permanent teacher and non-permanent teacher, such like teaching hours, benefits received, certification rights from government, and other incentives. So based on the background, the purpose of this research to identify and analyze differences in performance level of permanent teachers and non-permanent teachers at The Private Vocational High School in Malang City. The population on this research is all of Private Vocational High School in Malang City which amounted to 40 schools. The sample of this research is 10 schools, which each school will be represented by 5 permanent teachers and 5 non-permanent teachers. The total of each sample are 50 permanent teachers and 50 non-permanent teachers. This research uses questionnaire and quick interview method. This research’s data analysis is Chi-square statistics. The results showed that there was no difference in performance between permanent teacher and non-permanent teacher on Private Vocational High School in Malang City.

References

1. Arikunto, Suharsimi, 2010, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Rineka Cipta, Jakarta.
2. Bisri, Hasan, 2010, Remaja Berkualitas, Pustaka Pelajar, Yogyakarta.
3. Habibudin, Tjetjep., dan Santoso, Syarah, 2015, Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Tetap dan Guru Honorer dalam PembelajaranPendidikan Jasmani, Jurnal Maenpo, Vol. 1 No. 5 Desember.
4. Hameed, Yousef Mahmood, Dilshad, Rana Muhammad, Malik, Muhammad Ashraf, and
Batool, Humera, 2014, Comparison of Academic Performance of Regular and Contract Teachers at Elemantary Schools, Asian Journal Of Management Sciences & Education, Vol. 3 No. 1 January.
5. Hasibuan, Malayu, 2002, Manajemen Sumber Daya Manusia Edisi Revisi, Bumi Aksara, Jakarta.
6. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, 2005, Undang-undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Dirjen Dikdasmen, Jakarta.
7. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, 2007, Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 18Tahun 2007 Tentang Sertifikasi bagi Guru, Depdiknas, Jakarta.
8. Legaspi, Korina, 2015, Performance Evaluation of Permanent and Part-Time Faculty in the University of Eastern Philippines. International Journal of Innovation and Applied Studies, Vol. 12 No. 2 July, pp. 518-524.
9. Mulyasa, 2014, Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013, Remaja Rosdakarya, Bandung.
10. Nawawi, Hadari, 2009, Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Bisnis yang Kompetitif, Gajah Mada University Press, Yogyakarta.
11. Sugiyono, 2012, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Alfabeta, Bandung.
Syachroni, 2013, Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru SMA Negeri 4
Kota Jambi. Jurnal Dinamika Manajemen, Vol. 1 No. 2 Hal. 3-8.
12. Tobing, Bisma, 2016, Pengaruh Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Guru di Charis National Academy, Skripsi, Universitas Ma Chung, Malang, Jawa Timur.
Published
2018-02-01
How to Cite
Halim, L., & Firmana, M. (2018). ANALISIS TINGKAT KINERJA GURU TETAP YAYASAN DAN GURU TIDAK TETAP DI SMK SWASTA SE-KOTA MALANG. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 12(1), 40-48. https://doi.org/10.32812/jibeka.v12i1.13